تبلیغات
وبلاگ خبری پایگاه نیوز - از تهدید انگلیس در ابتدای سال تا تحریم مدیر مسئول پرس‌تی‌وی

وبلاگ خبری پایگاه نیوز
 
اقدامات خصمانه غرب بعنوان مثلآ مدعیان حقوق بشر علیه رسانه های ایران در یک سال گذشته به وفور دیده شد که البته این اقدامات با سکوت جوامع جهانی مواجه شد.
در ابتدای سال 1391، دو ماه پس از لغو مجوز پرس تی‌وی در انگلستان، ابزار رسانه‌ای دولت انگلیس (آفکام)، این شبکه خبری را به تعطیلی و مصادره اموالش در لندن تهدید کرد. آفکام همچنین، مجوز پخش پرس تی‌وی در انگلستان را لغو کرده و پرس تی‌وی را برای پخش یک کلیپ ۱۰ ثانیه‌ای به 100 هزار پوند جریمه محکوم کردچرا که شبکه پرس تی‌وی از منتقدان اصلی دولت سلطنتی انگلیس به شمار می‌آید.


*** بحرین خواهان قطع شبکه‌های برون مرزی ایران شد
درپی قطع پخش برنامه های شبکه خبری العالم روی ماهواره عرب ست، رژیم بحرین در خرداد ماه 91، در بیانیه ای خواهان قطع شبکه های برون مرزی ایران روی این ماهواره شد.
موسسه ارتباطات ماهواره ای عربی "عرب ست" اخیرا بعد از مدتی سکوت با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که این موسسه را "وارد بحث و جدل های سیاسی" کرده اند که هیچ ارتباطی با آن ندارد".
این بیانیه افزود که موسسه عرب ست موضوع را در نشست مجمع عمومی خود در ماه مه سال جاری مطرح کرد و عرب ست از زمان برگزاری این نشست تلاش های بی وقفه و غیرعلنی را برای قطع پخش برنامه های شبکه العالم از فهرست شبکه های برون مرزی ایران روی ماهواره عرب ست انجام داد تا از این طریق از جوانب حقوقی و قرارداری حفاظت شود.

اداره امور اطلاع رسانی بحرین نیز در بیانیه ای این "توضیحات عرب ست درباره پخش شبکه های ایران روی این ماهواره " را نپذیرفت و در بیانیه ای اعلام کرد: عرب ست مسئول نظارت بر محتوای رسانه ای و اتخاذ اقدامات لازم برای بستن شبکه های تلویزیونی ماهواره ای متخلف است.

این بیانیه بار دیگر با طرح ادعای واهی علیه شبکه های برون مرزی ایران، ادامه تخلفات شبکه های برون مرزی ایرانی روی ماهواره عرب ست را غیرقابل قبول خواند و اضافه کرد: بحرین و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از کشورهای بنیانگذار موسسه عرب ست هستند و بیش از 60 درصد سرمایه آن را در اختیار دارند.


*** پخش شبکه العالم از ماهواره بدر5 متوقف شد
هنوز یک روز از فرافکنی بحرین نگذشته بود(23 خرداد) که موسسه عربی ارتباطات ماهواره ای عرب ست از توقف پخش شبکه تلویزیونی العالم از ماهواره بدر 5 بدنبال تلاشهای بحرین خبر داد.
خالد احمد بالخیور مدیرعامل این موسسه با صدور بیانیه ای تصریح کرد، این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که رژیم بحرین پخش همه شبکه های ماهواره ای خود از عرب ست را در اعتراض به پخش شبکه العالم متوقف کرده بود.
در این بیانیه تاکید شد که بحرین بر روی ماهواره عرب ست پارازیت ارسال می کرد. عرب‌ست از بحرین خواست فورا این اقدام را متوقف کند. 
در سال 2009 نیز عربستان سعودی برای مدتی در اعتراض به شبکه عربی زبان ایرانی العالم برنامه های خود از ماهواره عرب ست را متوقف کرده بود. 


*** از سرگیری پخش برنامه‌های پرس تی‌‌وی در انگلیس
با این حال با توجه به انتقادات گسترده، پخش برنامه‌های شبکه پرس تی‌وی از اول جولای (11 تیر 91) به مدت چهار ساعت در روز از طریق ماهواره اسکای در انگلیس از سر گرفته شد.



***فیس بوک اکانت پرس تی وی را از کار انداخت 

فیس بوک هم همراستا با کشورهای معاند، در تاریخ دوم مرداد؛ در آنچه که آنرا اختلال فنی نامیده بود، اکانت پرس تی وی را از کار انداخت.


*** ممنوعیت پخش برنامه‌های شبکه‌های ایرانی پرس تی‌وی و هیسپان از هیسپاست
هیسپاست، در روز جمعه (۱ دی) در نقض آشکار آزادی بیان به شرکت خدمات ماهواره‌ای اوراون دستور داد تا از ارسال برنامه‌های شبکه‌های ایرانی انگلیسی‌زبان پرس تی‌وی و اسپانیایی‌زبان هیسپان خودداری کند.

"اوراون" مدعی شد که شرکت مادر هیسپاست، این دستور را پیرو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران صادر کرد.

هیسپاست نیز دستور این شرکت مبنی بر پخش برنامه‌های شبکه‌های ایرانی را تائید کرد اما درباره این که این دستور از کجا صادر شده است هیچ توضیحی نداد.

این درحالی است که شبکه ایرانی هیسپان به طور رسمی، در اسپانیا به ثبت رسید و تحت قوانین رسانه‌های این کشور و نیز قوانین اتحادیه اروپا فعالیت داشت.

در عین حال دکتر محمد سرافراز، معاون برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعلام کرد، ایران در پی اتخاذ اقدام قانونی لازم برای مقابله با موج جدید حملات اروپا و امریکا علیه رسانه‌های حقیقت‌گوی ایرانی است.

دکتر سرافراز تصریح کرد، این گونه تصمیمات نمایانگر ماهیت و چهره واقعی دولت‌های غربی است که تلاش دارند به شکل ناپخته‌ای صدای رسانه‌های ایرانی را خاموش کنند.

وی همچنین اظهار داشت، روشی که دولت‌های غربی در برخورد با رسانه‌های ایران در پیش گرفته‌اند، از منظر حقوقی یادآور قانون جنگل و از نگاه آزادی بیان یادآور دوره قرون وسطا و تفتیش عقاید است که در آن، دانستن جرم تلقی می‌شد.


*** باراک اوباما تحریم‌های جدید آمریکا علیه رسانه‌های ایرانی را امضا كرد
آمریکا با وجود ادعاها درباره حمایت از آزادی بیان در تاریخ 15 دی ماه،‌ تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد که شامل اعمال ممنوعیت‌هایی علیه رسانه‌های این کشور می‌شود.
تحریم های جدید جزئی از لایحه نظامی ۶۳۳ میلیارد دلاری برای سال ۲۰۱۳ است که باراک اوباما رئیس جمهور امریکا آن را امضا و قانونی کرد.
تحریم های ضد ایرانی که بخشی از این لایحه می‌باشد، علاوه بر محدودیت های اقتصادی، ورود صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران و عزت الله ضرغامی رئیس آن در فهرست سیاه و همچنین توقیف همه دارایی های صدا و سیما و ممانعت از همکاری دیگران با این سازمان را شامل می‌شود.
تحریم علیه صدا و سیما تلاشی از سوی غرب برای ساکت کردن رسانه های ایران است. این مسئله نقض آشکار آزادی بیان از سوی شرکت ارائه خدمات ماهواره ای یوتل‌ست اس‌ای و اینتل‌ست اس‌ای می‌باشد که پخش چندین شبکه ماهواره ای ایران را در ماه اکتبر متوقف کردند.
در ماه نوامبر نیز شرکت ارتباطات ماهواره ای آسیا (آسیاست) تحت فشارهای امریکا پخش شبکه های ایرانی در منطقه شرق آسیا را متوقف کرد.
در اقدامی مشابه شرکت ماهواره ای اسپانیا، هیسپاست، در ماه دسامبر به شرکت ارائه کننده خدمات ماهواره ای خود، اورون، دستور داد تا پخش شبکه های پرس تی وی و هیسپان تی وی را متوقف کند. 


*** قطع پخش شبکه العالم روی ماهواره نایل‌ست
پخش شبکه العالم روی ماهواره نایل ست در تاریخ 16 دی ماه قطع شد.
در عین حال، حسین مرتضی خبرنگار العالم در سوریه گزارش داد: دریافت شبکه العالم در سوریه، به سبب ارسال پارازیت بر روی فرکانس های این شبکه در دو ماهواره "هات بِرد" و "آتلانتیک بِرد" با اختلال مواجه شده است.
شبکه العالم به خاطر انعکاس حقایق بحران سوریه و افشای دروغ پراکنی های برخی شبکه های عربی و غربی در مورد وقایع سوریه، همواره از سوی تروریست ها و اربابان منطقه ای و بین المللی آنها در معرض تهدید قرار داشته و چندی پیش، پخش آن از شبکه هات برد متوقف شده بود.

کارکنان العالم در سوریه نیز به دفعات مورد تهدید جانی قرار گرفته اند. پیش از این ماهواه یوتل ست پخش تمامی شبکه های ایرانی از این ماهواره را متوقف کرده بود که با انتقادات متعددی روبرو شد.  
دكتراحمد سادات مدیر شبكه خبری عرب‌زبان العالم، با تاكید بر این مساله كه هنوز مشكل پارازیت‌ها رفع نشده، از اطلاعات تازه‌ای در مورد منبع پارازیت‌ها؛ كشور سازنده و ارسال كننده تجهیزات و بالاخره عوامل اجرایی این پارازیت‌ها خبر داد.مدیر شبكه العالم اظهار داشت، پارازیت‌ها از مناطق مرزی سوریه و تركیه که تحت كنترل تروریست های مسلح است، ارسال می‌شود و دستگاه‌هایی كه به وسیله آن پارازیت‌ها منتشر می‌شود اخیرا وارد مناطق مرزی سوریه و تركیه شده است.
سادات همچنین با اشاره به عوامل پخش این پارازیت‌ها، شورشیان مسلح و تروریست‌های وابسته به القاعده را از نظر فنی در این باره ناتوان ارزیابی كرد و گفت: بر اساس اطلاعات موجود برخی از شبكه‌های خبری وابسته به شیوخ عرب كه در سوریه فعال هستند، مسول فنی پخش این قبیل پارازیت‌ها به شمار می‌روند؛ و این شبکه ها با استفاده از امكانات موجود در تجهیزات ارسالی خود، همزمان با پخش اخبار و برنامه های مربوط به سوریه، اقدام به ارسال پارازیت قوی بر روی فركانس‌های شبكه العالم می نمایند. به گونه ای كه براساس گزارش های رسیده به دفتر شبكه العالم در دمشق، از هفته پیش تاكنون شهروندان سوری از اختلال در برنامه‌های شبكه العالم شکایت کرده اند.
سادات افزود: عملیات ارسال پارازیت، تاكنون برخی شبكه‌های سوریه را هدف قرار داده بود، ولی پس از حذف شبکه های سوری از ماهواره، اینك مشخصا شبكه العالم را هدف قرار داده‌ است. زیرا شبكه العالم با مخابره اخبار و تصاویر مستند و میدانی خود، در واقع دروغ پراكنی و خبرسازی رسانه های مرتجع عربی و غربی را برملا كرده است. به ویژه آن كه در روزهای اخیر شبكه العالم بر روی برخی اخبار مخصوصا اخبار حومه دمشق و عملیات ارتش سوریه تمركز كرده، كه براساس آن موفقیت های ارتش سوریه و نیروهای مردمی در این خصوص قابل توجه بوده است.
وی همچنین با اشاره به ارسال پارازیت از بحرین، اظهار داشت: همزمان با پخش اخبار و برنامه‌های مربوط به بحرین، فركانس‌های شبكه بر روی مدار نایل سات و هات برد به شدت مورد تهاجم پارازیت‌ها قرار می گیرند و با توجه به اطلاعات رسیده از داخل بحرین، این امر با استفاده از تجهیزات وارداتی از انگلیس و با همكاری مشاوران موجود از دستگاه اطلاعاتی انگلیس، (ام ای 6) انجام می گیرد.


***دولت اسپانیا شبکه هیسپان تی‌وی را از ماهواره حذف کرد
در بیست و نهم دی دولت اسپانیا در نقض آشکار آزادی بیان، به شرکت خدمات ماهواره‌ای هیسپاست دستور داد پخش ماهواره‌ای شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی‌وی را قطع کند.
این اقدام یک هفته پس از آن انجام می‌شود که این شرکت ماهواره‌ای اسپانیایی(هیسپاست) پخش زمینی هیسپان تی‌وی را قطع کرد. 
 
بلافاصله پس از این اقدام کمیته یهودی امریکایی (AJC) با استقبال از آن، این اقدام را تحول مهمی در تلاش‌های سراسری برای کاهش نفوذ رسانه‌های ایرانی خواند. 
 
"دیوید هریس" مدیر اجرایی AJC اذعان داشت که این کمیته ماه‌ها با اسپانیایی‌ها درباره حذف رسانه‌های ایرانی از ماهواره مذاکره کرده است. 
 
یوتل ست مالک بخشی از سهام هیسپاست است . مدیر اجرایی فرانسوی اسراییلی یوتل ست به خاطر موج اخیر حملات به رسانه‌های ایرانی در اروپا مورد انتقاد قرار گرفته است.


***پخش شبکه‌های ایرانی پرس تی‌وی و آی فیلم از طریق شرکت خدمات ماهواره‌ای "گلکسی ۱۹" متوقف شد
در اقدامی که نقض آشکار آزادی بیان محسوب می‌شود پخش شبکه‌های ایرانی پرس تی‌وی و آی فیلم در تاریخ اول بهمن ماه از طریق شرکت خدمات ماهواره‌ای "گلکسی ۱۹" متوقف شد.
این سرویس‌دهنده ماهواره‌ای به بینندگان شبکه خبری انگلیسی زبان ایران (پرس تی‌وی) و شبکه فیلم و سریال آی‌فیلم در امریکا و کانادا خدمات ارائه می‌کرد.
ممنوعیت پخش پرس تی‌وی و هیسپان تی‌وی در اسپانیا در راستای اقدام مشابهی است که شرکت فرانسوی یوتل‌ست انجام داد. این شرکت چند شبکه ماهواره‌ای و رادیویی ایران را قطع کرد و مدعی شد که پخش این شبکه‌‎ها به علت ارائه تفسیری فراتر از قوانین اتحادیه اروپا متوقف شده است.


***حذف شبکه العالم از ماهواره "AB7”
با ادامه فشارهای لابی صهیونیستی علیه رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران ، پخش برنامه های شبکه العالم شامگاه روز چهارشنبه 9 اسفند از ماهواره "AB7”، متوقف ‌شد.
به گزارش سرویس بین‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  پایگاه خبری شبکه العالم ، پیش از این "میشل دروزن" رئیس فرانسوی شرکت خدمات ماهواره‌ای اروپایی یوتل‌ست که تابعیت رژیم صهیونیستی را نیز دارد، به شرکت‌های ماهواره ای هشدار داده بود که شبکه‌های ایرانی را حذف کنند.
دروزن با هشدار به این شرکتها در خصوص پیامدهای سرپیچی از این دستور، مدعی شده بود که حذف شبکه‌های ایرانی در راستای تحریم های اروپا و آمریکا علیه ریاست سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اتخاذ می شود.
دروزن شرکت‌های ماهواره‌ای را تهدید کرد که اگر شبکه‌های ایرانی را قطع نکنند دارایی‌های آنها طبق تحریم‌های جدید واشنگتن علیه تهران در امریکا مسدود می شود؛ و مسئولان آنها حق مسافرت به ایالات متحده را نخواهند داشت.
این درحالی است که طبق اظهار نظر برخی مسئولان اروپایی، تحریم‌های اتحادیه اروپا ارتباطی با تهدیدهای یوتل‌ست علیه رسانه‌های ایرانی ندارد؛ و این اقدام یوتل‌ست خودسرانه است .
ممانعت از انتشار دیدگاه ها و نظرات مخالف با جریانهای صهیونیستی و غربی، پیشتر نیز همواره ادامه داشته، به صورتیکه حتی قبل از آغاز انقلابهای عربی در منطقه و اوج گرفتن بیداری اسلامی، ارسال پارازیت روی فرکانسهای شبکه العالم وجود داشته، و این امر همچنان ادامه دارد.
حدود دو سال قبل نیز پیش از آغاز بیداری اسلامی، شبکه العالم به درخواست شیخ نشین های عرب، به صورت کاملا غیرقانونی از روی ماهواره های عرب ست و نایل ست حذف شد.


*** پرس تی وی در لیست تحریم های اتحادیه اروپا
در اواخر اسفند نیز وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست خود در بروکسل نه نفر دیگر را به فهرست شخصیت های تحریم شده ایران اضافه کردند که این تحریم ها همچنین شامل شبکه پرس تی وی می باشد . 
اتحادیه اروپا محمد سرافراز مدیر شبکه تلویزیونی پرس تی‎وی و حمیدرضا عمادی مدیر اتاق خبر این شبکه تلویزیونی را به خاطر پخش مصاحبه ده ثانیه‎ای با مازیار بهاری خبرنگار ایرانی و کانادایی پس از وقایع مربوط به ناآرامی‎های بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ ، در فهرست سیاه قرار داد.
مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که از جانب عمادی با وی تماس گرفته شده بود، از ارائه هرگونه پاسخ روشنی در این خصوص طفره رفت.
کارشناسان بر این باورند تحریم اروپا علیه شکبه تلویزیونی "پرس تی وی"  با هدایت واشنگتن و تل آویو  صورت گرفته است.
 اتحادیه اروپا پرس تی وی را متهم کرد حقوق مازیار بهاری را برای شکایت قضایی و دسترسی به روند عادلانه قضایی نقض کرده است. پرس تی وی بارها این ادعا را بی اساس خوانده و رد کرده است. این اولین بار نیست که غرب پرس تی وی را تحریم می کند.
سال گذشته آفکام که سازمان نظارت بر رسانه ها در انگلیس است، مجوز پخش پرس تی وی را لغو و این کانال را از روی ماهوار اسکای حذف کرد. پخش پرس تی وی در آلمان و اسپانیا نیز ممنوع شد. پرس تی وی این اقدامات را بارها محکوم کرده است  و آن را نقض آشکار و غیرقابل توجیه آزادی بیان می داند. پرس تی وی تاکید دارد تاوان پخش اخبار و گزارشهایی را می دهد که از دیدگاههایی متفاوت با دیدگاههای حاکم در غرب پخش می شود. 
استیو لندمن نویسنده آمریکایی گفت این سیاستها همگی از واشنگتن و اسرائیل هدایت می شود. من فکر نمی کنم کشورهای اروپایی این کارها را از خودشان انجام داده باشند بلکه واشنگتن و اسرائیل پشت این کارها هستند.

"کریستوفر واکر" تحلیلگر سیاسی نیز گفت: من فکر می‌کنم اتحادیه اروپا فقط به فشار دولتی به ویژه از سوی انگلیس واکنش نشان می‌دهد که همانطور که می‌دانید جنگی را علیه رسانه‌های ایرانی آغاز کرده است.  
واکر این اظهارات را درباره اقدام روز سه‌شنبه اتحادیه اروپا بیان کرد که طی آن محمد سرافراز، مدیر، و حمید رضا عمادی، مدیر اتاق خبر شبکه پرس تی‌وی را به اتهام نقش داشتن در مصاحبه ۱۰ ثانیه‌ای با مازیار بهاری، خبرنگار ایرانی - کانادایی، که در سال ۲۰۰۹ و در پی حوادث پس از انتخابات در ایران برای نشریه امریکایی نیوزویک در تهران کار می‌کرد در فهرست سیاه قرار داد. 
 

***ایجاد اختلال در پخش شبکه العالم در ماهواره هاتبرد 
در آخرین مورد از اقدامات خصمانه غرب علیه رسانه های ایران در سال 1391، شبکه العالم در ماهواره هاتبرد به صورت عمدی در معرض پارازیت قرار گرفت .
شبکه تلویزیونی العالم در تاریخ 27 اسفند اعلام کرد این شبکه در ماهواره هاتبرد به صورت عمدی در معرض پارازیت قرار گرفته است و امواج این شبکه که از ماهواره هاتبرد  پخش می شود با ایجاد پارازیت عمدی دچار  اختلال شده است .
این اقدام در حالی صورت گرفته است که پخش شبکه ایرانی العالم از ماهواره های یوتل ست، هاتبرد، نیل ست و عرب ست مدتی پیش قطع شده بود.


****سخن پایانی
محدودیت های اعمال شده علیه رسانه های ایرانی به عنوان تلاشی برای ساکت کردن رسانه های حقیقت گو به شمار می‌آید.
این در حالی است که قانون گذاران امریکایی می‌گویند شامل شدن تحریم های ضد ایرانی در لایحه جدید، بخشی از اقدامات با هدف اعمال فشار بر ایران به منظور توقف برنامه انرژی اتمی تهران به شمار می‌آید.
امریکا، اسرائیل و برخی از متحدان آنها بارها ایران را به تلاش برای دستیابی به اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته ای خود متهم کرده‌اند.
واشنگتن و اتحادیه اروپا با استناد بر این اتهام های دروغین تاکنون چندین دور تحریم های یک جانبه علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده‌اند.
ایران ضمن رد این ادعاها، تاکید دارد که به عنوان یکی از امضا کنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان پی تی) و یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی حق توسعه و دستیابی به فناوری اتمی برای اهداف صلح آمیز را دارد.
ادعای آزادی بیان در کشورهای غربی در حالی مطرح می شود که این کشورها تحمل پخش اخبار و پوشش واقع گرایانه تحولات جهانی را ندارند.
منبع:باشگاه خبر نگاران جوان




نوشته شده در تاریخ سه شنبه 6 فروردین 1392 توسط مهرداد مؤذنی
طراح قالب : { معبرسایبری فندرسک}