تبلیغات
وبلاگ خبری پایگاه نیوز - بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از فرهنگیان

وبلاگ خبری پایگاه نیوز
 

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم

خوشامد عرض میكنیم به همه‌ى شما برادران و خواهران عزیز كه این افتخار را دارید كه در كسوت تعلیم و تربیت در جامعه‌ى اسلامى مشغول فعالیتید، یا ان‌شاءالله در آینده مشغول فعالیت خواهید شد؛ كه واقعآ هم افتخار بزرگى است.

یاد شهید بزرگوار عزیزمان، مرحوم شهید مطهرى (رضوان الله تعالى علیه) و همچنین شهداى آموزش و پرورش را ــ معلمین، دانش‌آموزان  ــ كه یكى از زیباترین و باشكوه‌ترین مناظر دفاع مقدس است، گرامى میداریم و امیدواریم ان‌شاءالله دست خداى متعال و حمایت الهى همیشه بر سر شما معلمین عزیز و مسئولان آموزش و پرورش باشد و روزبه‌روز این درخت پربار و پربركت، مباركتر براى كشور ما و ملت ما به حساب بیاید.

اولاً این جلسه براى تكریم و احترام به معلمین است. آنچه در باب تعلیم و تربیت، در باب آموزش و پرورش ــ چه ستاد آموزش، چه صفوف منظم آموزش در سراسر كشور ــ لازم است عرض شود، غالبآ به مسئولین و كسانى كه دست‌اندركار اجرا هستند، عرض میشود؛ آنچه امروز در درجه‌ى اول براى ما اهمیت دارد، این است كه نشان دهیم احترام قلبى‌اى را كه شایسته‌ى مقام تعلیم و تربیت است. اصل این است كه «معلمى» منزلت لازم را در جامعه‌ى اسلامى داشته باشد. خیلى كوته‌بینى است كه انسان شغل معلمى و آموزگارى را ردیف سایر مشاغل متعارف زندگى قرار دهد، كه یك وسیله‌اى است فقط براى تعیّش، كه انسان بتواند عائشه كند؛ نانى در بیاورد و زندگى‌اى بگذراند؛ این حقیقت ندارد، اینجورى نیست، معلمى در ردیف سایر مشاغل نیست؛ بسیار بالاتر است.

اگر به حقیقت تعلیم و تربیت و جایگاه معلم توجه شود، حقیقتآ اینجورى باید تشبیه كنیم: كسى كه پرداخت كننده و تراش دهنده‌ى به یك گوهر گرانبها است، كه به آن ارزش میبخشد. این گوهر گرانبها همین بچه‌هاى مایند، همین كودكان مایند، كودكان ملتند، كه نسلهاى آینده را با همه‌ى مشخصات و ممیزاتشان تشكیل میدهند و به وجود مى‌آورند. شما معلمها هستید كه دارید این شخصیتها را شكل میدهید، پرداخت میكنید. صرفآ این نیست كه در كلاس درس، دو كلمه شما بگوئید و او یاد بگیرد؛ همه‌ى رفتار شما، حركات شما، منش شما، اخلاق شما، به صورت مستقیم در این مخاطبِ گیرا اثر میگذارد و او را شكل میدهد. آنچه هم كه به عنوان تعلیم در ذهن او كار میگذارید، از ماندگارترین حقایقى است كه در ذهن انسان باقى میماند. بعد از پنجاه سال، شصت سال، خیلى از جزئیاتى كه معلم به دانش‌آموز گفته است، در ذهن انسان هست؛ خیلى از خصوصیاتى كه او با رفتار خود، با اخلاق خود، با نحوه‌ى حرف زدن خود، با نحوه‌ى تعامل خود به دانش‌آموز منتقل كرده است، در انسان باقى میماند. گاهى انسان متوجه است، گاهى هم متوجه نیست؛ همه‌ى ما ندانسته در همان راهى داریم حركت میكنیم كه بخش معْظمى از آن را معلمین در نهاد ما قرار داده‌اند؛ این خیلى چیز مهمى است.

یك كشور اگر بخواهد به سرافرازى برسد، به رفاه و غنا برسد، به علم و تفوّق علمى منتهى شود، اگر بخواهد مردم شجاع، آزاده، فهمیده، عاقل، خردمند و متفكر تحویل جامعه‌ى بشرى دهد، باید این زیرساخت اصلى را درست كند؛ زیرساخت تعلیم دوران كودكى و نوجوانى. این، شأن معلم است. لذا به معلم خیلى باید احترام كرد. براى ایجاد آمادگى لازم در معلم، خیلى باید صرف وقت كرد. براى تهیه‌ى سازوكارى كه تعلیم و تربیت در آن مؤثر باشد و جهتِ درست داشته باشد، خیلى باید سرمایه‌گذارى كرد. اینكه ما بر روى این تحول بنیادین در آموزش و پرورش در سالهاى گذشته تكیه كردیم ــ كه خب، بحمدالله امروز سند این تحول در اختیار آموزش و پرورش است و در واقع نقشه‌ى راه، مشخص و معیّن شده است ــ براى خاطر این است. تحول در انسانها، تغییر صحیح در دلها و باورها و حركات و خلقیات و امثال اینها، احتیاج دارد به یك زیرساخت محكم؛ این زیرساخت، آموزش و پرورش است.

آموزش و پرورش ما آن روزى كه در كشور به شكل جدید درآمد، بر اساس یك مبناى فكرى و اعتقادىِ دیگر به وجود آمد؛ ما هم در طول ده‌ها سال ــ از اوّلى كه آموزش و پرورش جدید در كشور آمد ــ بر همان مبنا حركت كردیم، در واقع در همان ریل پیش رفتیم؛ كه خب، ریل درستى نبود. این سند تحول باید ما را به سمت هدفهاى اسلامى حركت دهد؛ باید جامعه را به سبك زندگىِ حقیقتآ اسلامى پیش ببرد؛ باید بتواند در ما خصلتهاى والاى انسانى را به وجود بیاورد. ما امروز در خودمان، در خلقیات خودمان، در رفتار خودمان، نقائصى مشاهده میكنیم؛ این نقائص باید برطرف شود. استعداد بشرى در جامعه‌ى ایرانى، یك استعداد انبوه و سرشار است؛ این استعداد باید امكان بروز پیدا كند، جهت صحیح پیدا كند. این سند تحول ناظر به یك چنین چیزى است.

اشاره كردند به زیرساختهاى سند تحول. من همین‌جا عرض بكنم؛ سند تحول یك متنى است كه باید عملیاتى شود، منتها به‌هیچ‌وجه نباید در آن شتابزدگى باشد؛ با تدبر، با تأمل، با ملاحظه‌ى صحیح جوانب باید پیش رفت. كار، كار عمیقى است. كارهاى عمیق، كوتاه‌مدت نیست؛ زودبازده نیست؛ بلندمدت است؛ دیربازده است؛ اگر درست صورت بگیرد، ماندگار خواهد شد، مثمر خواهد شد؛ اگر سرهم‌بندى شد، شتابزده شد، آن وقت نتیجه‌ى لازم را نخواهد داد. فرمود: «و مجتنى الثّمرة لغیر وقت ایناعها كالزّارع بغیر ارضه»؛  اگر چنانچه میوه را قبل از اینكه برسد، چیدید، در واقع چیزى به دست نیاورده‌اید و زحمتتان هدر رفته است. بگذارید میوه برسد، بعد بچینید تا از همه‌ى منافع آن بهره ببرید.

شاید حلقه‌هاى تحقیقاتىِ متعددى لازم است كه براى بخشهاى این سند تحول، راهكارهاى اجرائى و عملیاتى پیدا كند، تا حقیقتآ این ریل، صحیح گذاشته شود؛ آن‌وقت این قطار بر روى ریل حركت كند. البته لازم است هم دولت، هم مجلس، براى پشتیبانى مالى آموزش و پرورش، براى پیشرفت در این كار، به طور جدى تأمل كنند، تدبر كنند. آموزش و پرورش را نمیشود به حال خود رها كرد و پشتیبانى لازم از آن به عمل نیاورد، بعد هم توقع داشت كه پیش برود.

خب، بحمدالله در این سالها كارهاى خیلى خوبى شده است ــ بنده هم گزارشهائى دارم ــ آنچه شده است، خوب است؛ اما آنچه نشده است و باید بشود و اگر امروز دست‌به‌كار نشویم، قطعآ دیر خواهد شد، خیلى زیاد است؛ آن هم یك فهرست بلندبالائى است كه مسئولین محترم آموزش و پرورش ــ چه در ستاد، چه در صف ــ ان‌شاءالله باید به این نكات توجه كنند.

این مسئله‌ى دانشگاه فرهنگیان هم خیلى مهم است؛ این هم از جمله‌ى چیزهائى است كه باید به طور جدى به آرایش درونى آن توجه شود. معلم اگر شخصیت خودش ساخته نباشد، نمیتواند به متعلم خود، به مخاطب خود چیزى بدهد. اینجا شخصیت معلمین ساخته میشود. اگرچه این دانشگاه در ذیل آموزش و پرورش تعریف شده است و مربوط به آموزش و پرورش است، لیكن آموزش عالى باید همه‌ى پشتیبانى‌هاى ممكن را از این دانشگاه‌ها بكند. اینها كارهائى است كه در زمینه‌ى آموزش و پرورش باید انجام بگیرد.

آموزش و پرورش یك دستگاه معمولى و عادى در عرض سایر دستگاه‌ها نیست؛ این یك مركز اساسى و مهمى است؛ حالا میتوانید آن را به عنوان موتور یك قطار، میتوانید به عنوان مركز ذخیره‌ى یك مجموعه تعبیر كنید؛ به هر حال فرق میكند با دستگاه‌هاى اجرائى دیگر. كار عمقى و بنیانى در این وزارتخانه به قدرى است كه در سایر وزارتخانه‌ها نظیر آن را نمیشود پیدا كرد؛ حتّى وزارتخانه‌هاى مشابه فرهنگى هم آن مقدار حساسیت و ظرافت و دقتى كه در این مجموعه لازم است به كار گرفته شود، ندارند. به هر حال مجموعه‌ى بسیار مهمى است.

یك تشكر هم باید حتماً بكنیم از معلمین عزیزمان كه این شغل را اختیار كرده‌اند و این زحمات را بر عهده گرفته‌اند. اى بسا كسانى بودند كه میتوانستند سراغ كارهاى دیگرى بروند كه هم درآمد بیشترى داشت، هم ممكن بود موقعیتهاى سیاسى و اجتماعى بیشترى داشته باشد، اما خود را وقف این مجموعه كردند؛ این خیلى باارزش است. در طول این سالها هم معلمین همیشه پاى منافع انقلاب ایستاده‌اند، كه یك نمونه‌اش مسئله‌ى دفاع مقدس و جنگ تحمیلى است، كه اشاره كردیم به شهداى معلم و دانش‌آموز در آموزش و پرورش؛ نمونه‌هاى دیگرى هم در جاهاى مختلف دارد. خیلى‌ها برنامه‌هائى داشتند براى معلمین، براى مدارس، به دنبال هدفهاى سیاسى بودند؛ آن كه ایستاد، معلم بود. اینها همه پیش خداى متعال حسنه است؛ اینها همه كارهاى مؤثر و مهمى است كه خیلى اوقات ممكن است به چشم كسى هم درست نیاید، اما از چشم كرام‌الكاتبین بیرون نیست.

مسئله‌ى كتابهاى درسى هم بسیار مهم است. باید به طور مداوم و به تناسب نیازها، مضمون این كتابها، محتواى این كتابها ترقى و پیشرفت داشته باشد. دستگاه‌هاى هشیارِ مراقب در كل آموزش و پرورش باید وجود داشته باشد كه هم پیشرفتهاى مبتنى بر سند تحول را تعقیب كند، ببیند كجا لنگى هست، كجا اشكال وجود دارد، كجا تجربه‌ى ناموفق هست، بلافاصله اصلاح كند ــ چشم بینا لازم است ــ هم در زمینه‌ى مواد درسى و كتابهاى درسى، نیازها را بسنجد. سالهاست كه ما یك مسائلى را در كتابها میگنجانیم؛ بعضى‌ها خارج میكنند، بعضى‌ها داخل میكنند. ببینیم چه لازم است از معارف الهى، معارف اسلامى، معارف مدنى، معارف تمدن‌ساز، معارف انسان‌ساز؛ معارفى كه یك ملت را سربلند میكند، پیشرو میكند، پیشتاز میكند؛ كه اگر در كتابهاى ما وجود ندارد، آنها را بگنجانیم؛ چه چیزهائى نقطه‌ى مقابل است، تخدیر كننده است، گمراه كننده است، آنها را حذف كنیم؛ چه چیزهائى به تناسب نسلها یا جنسیتها لازم است، آنها را بگنجانیم. فرض بفرمائید در كتابهاى درسى دختران ممكن است چیزهائى لازم باشد در زمینه‌هاى خانه‌دارى، تربیت فرزند و امثال اینها؛ و در كتابهاى پسران ممكن است چیزهاى دیگرى لازم باشد در مواجهه‌ى با مسائل كار، زندگى و امثال اینها؛ اینها مراقبت لازم و دیده‌بانىِ دائم احتیاج دارد و باید این كارها انجام بگیرد. به‌هرحال كار، بسیار كار مهمى است.

امسال ما عرض كردیم: حماسه‌ى سیاسى و حماسه‌ى اقتصادى. هر دو مقوله از مقولاتى است كه آحاد ملت در آن میتوانند نقش ایفاء كنند؛ و تا آحاد ملت نقش ایفاء نكنند، حماسه به‌وجود نمى‌آید. البته بعضى‌ها ممكن است گرفتار باشند، بعضى‌ها تنبل باشند، بعضى‌ها شوق و شور لازم را نداشته باشند؛ وقتى قاطبه‌ى ملت، نوع مردم در سرتاسر كشور، با نگاه به آن چشم‌انداز روشن، انگیزه‌ى لازم را براى حركت داشتند، حماسه به وجود مى‌آید و ان‌شاءالله به فضل الهى، به توفیق الهى، این حماسه به وجود خواهد آمد. در این زمینه، آموزش و پرورش نقش‌آفرین است. اى بسا دانش‌آموزى كه خود او هنوز در موقعیت قانونى براى رأى دادن نیست، اما میتواند خانواده‌ى خود را براى ورود در این میدان، براى انجام مسئولیت، تحت تأثیر قرار دهد. این تعداد كثیر معلمین در سرتاسر كشور، هم در این مسئله‌ى انتخابات ــ كه مصرع برجسته‌ى حماسه‌ى سیاسى، همین انتخاباتى است كه پیش رو است ــ هم در بخش حماسه‌ى اقتصادى كه یك چیز بلندمدت است، میتوانند تأثیر بگذارند، میتوانند نقش‌آفرینى كنند.

كشور ما و ملت بزرگ ما با اهداف و آرمانهائى كه دارد، به حماسه‌سازى در بخشهاى مختلف نیاز دارد. ما باید با جهش پیش برویم برادران و خواهران عزیز! این ملت با همه‌ى استعدادى كه دارد، در طول دوران طولانى اختناق ــ كه بعد هم این اختناق همراه شد با دخالت بیگانگان و سلطه‌ى سیاسى و اقتصادى و فرهنگى بیگانگان ــ عقب ماند؛ از جاده‌ى علم عقب ماندیم، از سازندگى عقب ماندیم، از اقتصاد عقب ماندیم، دچار آفتهاى گوناگون فرهنگى و معرفتى شدیم. انقلاب این فرصت را در مقابل ملت ایران گذاشت كه این عقب‌ماندگى را جبران كند؛ و مى‌بینید كه در طول سه دهه‌ى گذشته‌ى انقلاب، ملت ایران چه مهارتى از خود نشان داد، چه پیشرفتى كرد، چه استعدادى در وجود خود ارائه كرد به همه‌ى بینندگان در سرتاسر عالم. پیشرفتهاى ملت ایران در این سه دهه، متناسب با سى سال نیست؛ یك نمونه‌اش پیشرفتهاى علمى است كه مجامع جهانى چاره‌اى ندارند كه به آنها اعتراف كنند؛ كه اعتراف هم كردند. سرعت پیشرفت علمى ما سیزده برابر متوسط جهانى است؛ این شوخى است؟ در عین حال با این سرعت پیشرفت، ما هنوز از لحاظ علمى عقبیم. ببینید ما چقدر عقب بودیم! با اینكه بیش از ده برابرِ متوسط سرعت جهانى داریم حركت میكنیم، هنوز عقبیم. پس این سرعت را باید حفظ كرد. این بخشى است كه دشمن اعتراف میكنند؛ یك بخشهائى هم هست كه دشمن نباید اعتراف كند، اعتراف هم نمیكند؛ در زمینه‌ى سیاسى همین جور است، در زمینه‌ى اجتماعى همین جور است، در زمینه‌ى سازندگىِ كشور همین جور است، در زمینه‌ى آگاهى و بصیرت عمومى همین جور است؛ اینها را دشمنان ما در تبلیغاتشان، در اظهاراتشان مصلحت نمیدانند بگویند، كه مبادا ملت ما را تشویق كنند به پیشرفت این كار. درخصوص اقتدار ملى و آبروى بین‌المللى هم سرعت پیشرفت باید با همین نسبت ملاحظه شود. این پیشرفتها به بركت انقلاب است. اما در عین حال این پیشرفتها همچنان كم است؛ باید این پیشرفتها افزایش پیدا كند.

اگر ملت ایران همین سرعت و شتاب پیشرفت را ــ چه در زمینه‌ى علمى، چه در زمینه‌ى سیاسى، چه در زمینه‌ى اجتماعى، چه در زمینه‌ى فرهنگى و معرفتى ــ حفظ كند، بلاشك زمان زیادى طول نخواهد كشید كه در جایگاه شایسته‌ى خود قرار خواهد گرفت؛ آن چیزى كه شایسته‌ى ملت ایران است. بخش زیادى از این مسئله با آموزش و پرورش ارتباط دارد، بخش مهمى از آن به مدیران كشور در زمینه‌هاى اجرائى ارتباط پیدا میكند؛ اینها است كه مسائل كشور را حساس میكند در نظر هر انسان بصیر و بیننده‌اى؛ اینها است كه حماسه لازم دارد. بدون حماسه، این جهشها به وجود نمى‌آید. آن وقتى كه حماسه باشد، شور و نشاط باشد، جهش قابل تصور است؛ میتوان فرض كرد كه جهش انجام بگیرد. ما در دوران دفاع مقدس این را امتحان كردیم؛ در هر جائى هم كه مردم مشاركت داده شدند، این را امتحان كردیم. ان‌شاءالله در زمینه‌ى حماسه‌ى سیاسى و حماسه‌ى اقتصادى هم باید این را ملت ایران به چشم ببیند؛ و بخش زیادى از این، به عهده‌ى شما معلمین عزیز است.

امیدواریم خداوند متعال به شماها توفیق بدهد؛ روح مطهر شهداى عزیزمان و امام بزرگوار را از همه‌ى شما و ما راضى كند؛ ما را در زمینه‌ى وظائف مهمى كه در مسائل گوناگون كشور داریم، ان‌شاءالله به راه راست هدایت كند و دستگیرى فرماید.

والسّلام علیكم و رحمة‌الله و بركاته




طبقه بندی: پیک رهبری، 
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 19 اردیبهشت 1392 توسط مهرداد مؤذنی
طراح قالب : { معبرسایبری فندرسک}